Dziś sprawdzimy, czym jest przekładnia kątowa i jak działa. Tak więc mówimy tutaj o specjalnym rodzaju przekładni, a więc urządzeniu, które zamienia jeden rodzaj napędu na inny.
Na przykład na wejściu takiej przekładni mamy silnik o niskim momencie obrotowym, ale wysokich obrotach. Na wyjściu natomiast mamy odbiornik, który trzeba napędzić. Wymaga on jednak niższych obrotów, ale większej siły napędowej (momentu obrotowego). Tak więc trzeba za pomocą przekładni zmienić te dwa parametry, by dostosować charakterystykę napędową silnika do napędzanego urządzenia bądź maszyny.
Powyższe to zadanie przekładni w ogóle. Natomiast nas interesują konkretnie przekładnie kątowe. Spełniają one oczywiście wszystko co, co zostało opisane wcześniej, jednak powodują też zmianę kierunku pracy układu napędowego o dany kąt. Zwykle jest to kąt prosty i tak też wykonywana jest większość przekładni kątowych. Dzięki temu możemy uzyskać maszynę na przykład dla przemysłu, która zajmuje o wiele mniej miejsca, ponieważ silnik i zespół napędzany mogą być lepiej spasowane, właśnie dzięki zastosowaniu wyżej wymienionych przekładni.
Jednocześnie spełniają one rolę zupełnie typowych przekładni, gdzie dochodzi do zmiany wartości prędkości obrotowej i momentu obrotowego, dzięki czemu nie trzeba stosować w tym celu odrębnego podzespołu w maszynie.
Podzespół, taki jak przekładnia kątowa możemy znaleźć zarówno w maszynach przemysłowych jak i takich, które używamy w domach. Występują one również w samochodach, ciężarówkach, autobusach, pojazdach budowlanych, maszynach rolniczych i tak dalej. Najbardziej popularnym narzędziem, w którym występuje taki rodzaj przekładni, jest szlifierka kątowa. Konieczne jest tam przeniesienie obrotów w płaszczyźnie 90 stopni, jednocześnie nieco spowalniając je, ale za to oferując użytkownikowi większą siłę na wyjściu urządzenia.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź przekładnie kątowe od Apexdyna