Programy lojalnościowe mają za zadanie przyciągnąć i przywiązać klienta do usług lub produktów danej firmy. Ich celem jest budowanie długotrwałej relacji pomiędzy producentem a klientem. Relacja taka może mieć bardzo duży wpływ na utarg i całkowity zysk firmy.
Każda firma lub przedsiębiorstwo powinno dążyć nie tylko do zdobywania nowych klientów, ale i utrzymania dotychczasowych. Na podstawie długoletnich analiz, wiadomo, że długotrwałe relacje z odbiorcami usług i produktów, wpływają pozytywnie na wskaźnik rentowności. Sprzedawcy muszą więc dążyć do tego, aby klienci wracali i dokonywali kolejnych zakupów Posiadając dużą liczbę lokalnych odbiorców firma wiele zyskuje. Przede wszystkim z czasem maleją koszty obsługi stałych klientów, stają się oni mniej wrażliwi na cenę. Klienci tacy także częściej dokonują większych zakupów.
Programy lojalnościowe można tworzyć na różnych zasadach, w zależności od polityki marketingowej firmy i jej celu. Programy promocyjne na przykład są skuteczne, ale tylko wówczas gdy stosowane są na stałe, a nie tylko okresowo. Ich celem jest pogłębienie lojalności klientów i zwykle są elementem długoterminowej polityki firmy.
Kolejnym rozwiązaniem są różnego rodzaju kluby marketingowe i karty stałego klienta. Klient staje się ich uczestnikiem z momentem dokonania zakupu jakiegoś produktu lub spełnieniem innych warunków uczestnictwa. Członkostwo wiąże się ze specjalnymi korzyściami i benefitami, które są niedostępne dla innych osób. Należą do nich np. rabaty na produkty itd. Natomiast programy uczestnictwa (tzw. programy ciągłe) polegają na tym, że klienci w zamian za długotrwałe korzystanie z usług firmy, które dokumentowane jest np. zbieraniem paragonów lub punktów, uzyskuje przywileje w formie nagród rzeczowych, zniżek i innych.
Programy lojalnościowe LUMO, jeśli są umiejętnie organizowane, mogą w znacznym stopniu podnieść rentowność firmy.